Foto: Alzheimerfonden, bild: Michelle Garpenlöv på Garantum
Michelle Garpenlöv på Garantum berättar om samarbetet med Alzheimerfonden
Under 2024 har Michelle Garpenlöv tillsammans med sin arbetsgivare, förmögenhetsförvaltaren Garantum gjort en stor insats för att samla in pengar till alzheimerforskningen.
– Fler kan göra som vi på Garantum. Alla kan göra något. Hoppas det smittar av sig, säger Michelle Garpenlöv.
När Michelles farmor fick sin diagnos visste familjen Garpenlöv inte så mycket om Alzheimers sjukdom och vad den innebar. När vetskapen om sjukdomsförloppet och avsaknaden av botemedel sjönk in började familjen snabbt engagera sig. Michelles pappa Johan Garpenlöv, tidigare förbundskapten för Tre Kronor, har under flera år varit en mycket aktiv ambassadör för Alzheimerfonden och spridit kunskap om sjukdomen. Under 2024 kände Michelle, som är Private Banking-koordinator på förmögenhetsförvaltaren Garantum, att hon ville göra mer:
– Efter farmor har även min mormor och morfar fått diagnosen. Jag vill att det ska hända något, vi måste snabbt få fram ett botemedel. De stora anslagen till cancerforskningen visar att det går, idag klarar sig många fler som fått en cancerdiagnos. Jag hoppas och tror att samma sak kan hända inom alzheimerforskningen, men vi måste snabbt få fram stora resurser till de duktiga forskarna, säger Michelle.
När det årliga Alzheimerloppet genomfördes i maj bjöd Michelle in sina arbetskamrater att följa med på en löprunda i centrala Stockholm för att samla in pengar till forskningen.
– Det var fint att så många kollegor ville vara med men även sorgligt att se att så många har en relation till sjukdomen – en mamma, en farmor, en pappa. Ju mer man pratar om sjukdomen desto mer förstår man hur många anhöriga som lever med Alzheimers.
I augusti fanns Alzheimerfonden med under företagets partnergolf på golfbanan Bro Hof. Tillsammans lyckades man samla in cirka 30 000 kronor.
I september var Grand Hotel i Stockholm platsen för nästa gemensamma evenemang – en både glittrande och givande kundkväll med artister, mingel och paneldebatt om det aktuella forskningsläget och utvecklingen inom läkemedelsområdet.
– Hela den vackra Spegelsalen var fullsatt. Jag har aldrig sett en sådan engagerad publik. Personer som bryr sig och vill ge tillbaka.
Under kvällen presenterade Garantums vd Anders Sandberg två sociala obligationer BNP AO Sv bolag Social obligation Trygghet 5199 och BNP AO Sv bolag Social obligation Tillväxt 5200 i samarbete med den franska banken BNP Paribas. En del av behållningen från placeringarna var öronmärkt till Alzheimerfondens arbete.
– Vi har tidigare lanserat gröna obligationer och samarbetat med Läkarmissionen men det här är första gången vi har ett sådant här samarbete med en stiftelse som Alzheimerfonden, berättar Michelle.
Michelle och Garantum lyckades även inspirera emittenten av obligationerna som gavs ut, den franska banken BNP Paribas, att även de skänka en del av sina intäkter till Alzheimerfonden.
– Det var första gången även för dem att bidra på det här sättet. För oss var det så mycket jobb, så mycket papper och dokument, men det var värt det nedlagda arbetet och varje krona räknas.
I november 2024 fanns personalen från Alzheimerfonden på plats på Nasdaq i Stockholm när de sociala obligationerna lanserades vid en ceremoni som markerade en börsnotering och fonden fick ta emot två fina checkar.
Det känns fantastiskt att du har fått med din arbetsgivare och arbetskamrater med på tåget och lyckats samla in så mycket pengar till Alzheimerfonden, totalt cirka en halv miljon. Hur har du lyckats?
– Vi är en platt organisation. Vår vd:s dörr står alltid öppen och det finns en öppenhet för kreativa idéer. För oss som arbetar i finansbranschen var det här ett bra sätt att bidra men det finns mycket annat man kan göra om man är kreativ och lösningsorienterad, säger Michelle och avslutar:
– Det är skönt att göra det man kan för att bidra till mer pengar till forskningen. Det känns bra för mig och för min familj.