Publicerad: 2024-11-05

Alzheimerfonden och Garantum klockringde på Nasdaq

I morse deltog Alzheimerfonden i en traditionell klockringning på Nasdaq Stockholm, en ceremoni som markerar börsnoteringar. Alzheimerfondens samarbetspartner, Garantum, har nyligen lanserat två sociala obligationer: BNP AO Sv bolag Social obligation Trygghet 5199 och BNP AO Sv bolag Social obligation Tillväxt 5200, till förmån för Alzheimerfonden.

Gruppbilder. Foto: Eva Dalin

 

Lite förenklat kan man säga att Aktieobligationer kombinerar det bästa av två världar med böravkastning på uppsidan och en obligations trygghet på nedsidan.

 

Under året har Alzheimerfonden haft ett givande samarbete med Garantum. I maj deltog Garantums personal i Alzheimerfondens årliga Digitala Alzheimerlopp och i augusti deltog Alzheimerfonden i Garantums partnergolf. Under Alzheimermånaden i september anordnade Garantum ett evenemang på Grand Hotell tillsammans med Alzheimerfonden och bjöd in deras kunder till en givande kväll med forskare och artister – ett mycket lyckat evenemang.

 

Klockringning. Foto: Eva Dalin

Liselotte Jansson, generalsekreterare Alzheimerfonden, Hedvig Spångmark, kommunikatör, Sophia Du Rietz, Kanslichef och Marknadsansvarig och Fredrik Persson, Alzheimerfondens styrelseledamot. Foto: Eva Dalin.

 

 ”Det är med stolthet jag och Garantum står här idag tillsammans med Alzheimerfonden och kan presentera ett bidrag till livsviktig forskning. Vi hoppas på ett långt och givande samarbete där vi tillsammans kan sprida kunskap och bidra ännu mer till forskning kring Alzheimers sjukdom, säger Michelle Garpenlöv, Head of Middle Office på Garantum.”

 

Genom dessa obligationer bidrar både Garantum och BNP Paribas med en donation till Alzheimerfonden. Detta fina initiativ firades givetvis efter klockringningen då Alzheimerfondens generalsekreterare, Liselotte Jansson, fick ta emot två fina checkar.

 

”Ett stort Tack till Garantum och BNP Paribas för ert fina stöd till förmån för alzheimerforskningen. Ni är ett mycket fint exempel på hur näringslivet kan stötta viktig forskning och att ta ställning för en mycket svår sjukdom. Flera sådana här konkreta initiativ behövs, säger Liselotte Jansson, generalsekreterare Alzheimerfonden.”

OBS! Bilden med vår logga på Times Square är inte ai-genererad! Vår logga syntes faktiskt på självaste amerikanska valdagen.